اصول طراحی سرویس بهداشتی

تاریخ درج: 1399/02/21

اصول طراحی سرویس بهداشتی

 

اصول طراحی سرویس بهداشتی

 

مطالبی که در این مقاله در مورد اصول طراحی سرویس بهداشتی میخوانیم :

 

زمانی که از سرویس بهداشتی یا دستشویی یک منزل صحبت میشود، انتظار میرود یک فضایی با طراحی اصولی که با وجود رعایت کامل بهداشت، مکانی آرامش بخشی و زیبا باشد.در ادامه اصول طراحی سرویس بهداشتی را باهم بررسی میکنیم 


تناسبات درست در اندازه و فاصله ها

 

طبعا اگر متراژ پلان منزل مسکونی شما بزرگ است،باید هم از لحاظ تعداد سرویس بهداشتی و هم ابعاد و اندازه سرویس بهداشت تناسب داشته باشد.

نکات همه ابعاد و اندازه سرویس بهداشتی : 

  • درب سرویس بهداشتی : 70 یا 80 سانتی متر
  • حداقل ابعاد سرویس بهداشتی : 110 در 110 سانتی متر
  • حداقل ابعاد سرویس بهداشتی برای افراد معلول : 150 در 170 سانتی متر
  • حداقل ارتفاع سرویس بهداشتی : 210 سانتی متر
  • فاصله مرکز چاه توالت تا دیوار : حداقل 50 سانت

اصول طراحی سرویس بهداشتی

 


سرویس فرنگی یا ایرانی

 

بدون شک سرویس فرنگی بسیار بهتر از سرویس ایرانیست.استفاده از سرویس فرنگی در دستشویی الزامی نیست ولی اگر فضای کافی  برای نصب آن علاوه بر کاسه توالت ایرانی دارید، حتما استفاده کنید.چون افراد پیر به علل مختلف استفاده از دستشویی ایرانی برایشان میسر نیست و سرویس فرنگی علاوه بر زیبایی خود، به سلامتی نیز کمک میکند.


کاشی و سرامیک

 

از گذشته های دور تا به امروز به دلیل ارتباط این مکان با آب از کاشی یا سرامیک به علت لعاب موجود در آن استفاده میکنند.برای انتخاب یک کاشی یا سرامیک نمیتوان مدل یا طراح خاصی را به شما معرفی کرد چون کاملا سلیقه ای است.بستگی به اینکه سبک کلاسیک یا مدرن انتخابی شما برای سرویس بهداشتی چه باشد، متفاوت است.


ابعاد و اندازه مناسب برای روشویی

 

جانمایی روشویی در سرویس بهداشتی از همیت بالایی بر خوردار است.اصول جانمایی روشویی در پلان سرویس روبه رو و نزدیک درب است.ابعاد روشویی ها بسیار متنوع است ولی حداقل ازطول 60 سانت و به عرض حدودا 55 سانت شروع میشود و طول ان بسته به ابعاد سرویس بهداشتی میتواند زیادتر هم باشد. آینه در بالای روشویی و با فاصله از شیر قرار میگیرد.استاندارد ارتفاع روشویی از زمین از 85 تا 90 سانت است تا افراد کوتاه قامت نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

 


سیستم تهویه مطبوع سرویس بهداشتی

 

اهمیت وجود تهویه مطبوع در سرویس بهداشتی برای جلوگیری از بو بد بسیار مهم است.البته تهویه هوای طبیعی نیاز نیست اما باید سطح باز شو حداقل 0.18 متر مربع باشد.میتوان از هواکش های مستقل که به صورت جداگانه در کنار کلید روشنایی باشد و در 5 ساعت تمام هوای موجود در سرویس بهداشتی تخلیه شود.استفاده از ونت در تخلیه هوای سرویس نیز اهمیت بسزایی دارد.

مقالات مشابه


20 طرح کابینت منحصر به فرد

میخوای آشپزخونتو تغییر بدی؟؟ از دیدن مدل ها کابینت و طرح های کابینت تکرار خسته شدی؟ با زردستان همراه باشید تا طرح کابینت های گلاس، مدل کابینت سفید، مدل کابینت mdf، جدیدترین مدل کابینت 2019، مدل کابینت جدید 2018، طرح کابینت ممبران، جدیدترین مدل کابینت 2018 را با شما به اشتراک بزاره!

جزئیات بیشتر
کابینت ممبران زیبایی و ظرافت منزل شما

کابینت ممبران در کنار قیمت بالا به دلیل داشتن مزایا ی منحصر به فرد مورد توجه قرار گرفته است. این نوع از کابینت ها اگر چه قیمت بیشتری را درخواست می کند ولی ارزش آن را دارد زیرا با داشتن روکش اضافی و البته حکاکی خاص دکوراسیون منزل شما را زیباتر خواهد ساخت.

جزئیات بیشتر