مهم ترین سبک های دکوراسیون داخلی را بشناسید

تاریخ درج: 1399/02/14

سبک های دکوراسیون داخلی

 

در این مقاله میتوانید مطالب زیر را در مورد انواع سبک دکوراسیون داخلی مطالع کنید

 

سبک های دکوراسیون داخلی در طراحی داخلی

 

سبک دکوراسیون داخلی به عنوان بخشی از سبک های الهام بخش جهت طراحی داخلی شناخته شده و با تنظیم عناصر سبک های دکوراسیون داخلی ، می توان طرحی ایده آل از شکل و سبک مد نظر را به نمایش گذاشت که نتیجه ی مطلوب و اثربخشی در زیبایی نمای دکوراسیون را موجب می شود .اگر به دنبال تغییر دکوراسیون منزل جدید و الهام گرفتن از یک سبک های معماری داخلی هستید، ما در این مقاله 8 سبک طراحی داخلی را که در خانه های امروز محبوب هستند پوشش می دهیم. در واقعیت، طراحان عناصر مختلفی از چندین سبک را با هم مخلوط می کنند، اما شناسایی ویژگی های اصلی هر یک بسیار مهم است. بدیهی است سبک های طراحی داخلی فراتر از 8 نوع ذکر شده در زیر است، اما هدف اصلی این است ک به موارد اصلی که در حال حاضر در مد هستند بپردازیم.

معنای لغوی دکوراسیون ،از آذین بندی و آراستن آمده ، از همین رو انواع سبک دکوراسیون داخلی هنر هماهنگی طراحی در رنگ ها و ظاهر کلی یک طرح است که بر مبنای اصول مد نظر شکل می گیرد و طراح با ترکیب اصولی و انتخاب یک سبک های معماری داخلی مناسب ، فضایی جدید و اثر گذار را خلق می نماید که با القای حس زیبایی شناختی باعث شناساندن علم معماری و طراحی داخلی به همگان می شود تا افراد به درک بهتری از ابعاد معماری و طراحی دست یابند. که در ادامه به معرفی مهم ترین سبک های دکوراسیون داخلی جهت آشنایی بیشتر با سبک دکوراسیون داخلی می پردازیم .


سبک دکوراسیون مدرن

 

 سبک مدرن یک سبک دکوراسیون داخلی و موثر در طراحی داخلی است که ایجاد تغییرات جسورانه و در عین حال ظرافت و تازگی موجود در عناصر کاربردی این سبک، آن را بسیار ویژه و خاص جلوه می دهد .

مهم ترین ویژگی سبک مدرن استفاده از خطوط صاف، مستقیم، تمیز و پالت رنگ های ساده نظیر بژ، طوسی، سفید و مشکی است و کاربرد موادی نظیر شیشه و فولاد، فلز، می تواند نشان دهنده ی سادگی این سبک باشد که یکپارچگی در فرم ها و الگوی های این سبک موج میزند.

 

 سبک دکوراسیون داخلی مدرن

 

اساس و فلسفه ی سبک های معماری داخلی ایجاد فضایی زیبا و کاربردی است که در عین کاربردی بودن ، شیک و ساده می باشد و به طور کلی سادگی خاصی با آن عجین شده و هرج و مرج، نسبیتی با این سبک ندارد .

روند تکامل طرح مدرن لحظه به لحظه شکل گرفته و از آزادی خاصی الهام می گیرد که می تواند یک رویکرد خاص مدرنیته را در نمای طراحی به نمایش بگذارد .

برای این که بتوان به سبک دکوراسیون داخلی مدرن نزدیک شد با انجام اصول و المان های که حس تمیزی و سادگی را القا کند، می توان از طراحی داخلی سبک مدرن برخوردار شد .

 

 

سبک دکوراسیون داخلی مدرن


سبک دکوراسیون ویکتوریایی

 

سبک دکوراسیون داخلی ویکتوریایی یک سبک کهن بوده که ریشه در قدمتی دیرینه دارد و در قرن نوزدهم با روی کار آمدن ملکه ویکتوریا ،جلوه ی سلطنتی به خود گرفت که همین امر موجب شد تا بیشتر از قبل مورد توجه قرار بگیرد و زیبایی که شکوه خاصی در نمای این طرح موج می زند .

مهم ترین ویژگی سبک ویکتوریایی دقت در جزئیات ، ریزه کاری ها ،وسایل تزئینی و بهره گیری از الگو های پیچیده و مجلل است که تفاوت این سبک های معماری داخلی در مبلمان و اثاثیه ی آن مشخص می شود که پیچیدگی و حکاکی خاصی در آن به کار برده شده و همچنین وسایل و مجسمه های گرانبها را نیز در بر می گیرد .

 

سبک دکوراسیون داخلی ویکتوریایی

 

نمای کلی که شامل پرده و فرش شده که نقش فرش در این سبک بسیار اهمیت دارد به همین علت غالبا از فرش های شرقی استفاده می شود

در نمای کلی از رنگ های تیره و جنس مخمل استفاده می شود و ضخامت در پرده های این سبک، از اندیشه ی قدیمی که نور آفتاب برای پوست مضر است ،نشات می گیرد به همین علت رنگ های قالب و کاربردی این سبک نظیر زرشکی و قهوه ای و سرمه ای و ارغوانی بوده که جذب نور کمتری دارد و در این میان ،رنگ سبز نیز محبوبیت خاصی در این سبک دارد و با توجه به نوع سلیقه در سبک دکوراسیون داخلی استفاده می شود .


سبک دکوراسیون نئوکلاسیک

 

تاریخچه سبک نئوکلاسیک به جنبش نئوکلاسیک در ایتالیا و فرانسه باز می گردد و اشاره به بناهایی دارد که از معماری یونان و روم باستان در ساخت آن نشات گرفته اند .

سبک نئوکلاسیک در حقیقت تلفیقی از گرایش مدرن با مختصات کلاسیک است که حضور رنگ ها باعث روح بخشی به طراحی این سبک های معماری داخلی بوده و حول محور ظرافت و پختگی است .

 

 

استفاده از طرح و اجزای کلاسیک که در قالب مدرنیته ، ترکیب و ارائه شده اند ، باعث شده که این سبک از محدودیت خاصی تبعیت نکرده و در عین حال اصول خاصی را رعایت می کند .

در سبک دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک ،رنگ های ملایمی به چشم می خورد که شامل خاکستری ،زرد ، سبز و آبی و قرمز ،طلایی و نقره ای که به صورت تکه های رنگ برای برجسته سازی سبک استفاده می شوند و سادگی و زیبایی خاصی را به نمایش می گذارند.

 

سبک دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک

 

مبل ها و وسایل این سبک نیز از تقارن کلاسیک و تناسبات هندسی برخوردار بوده که با عناصر مدرن ترکیب شده اند .

ترکیب عناصری نظیر فولاد و چوب ، شیشه ، در ساختار این سبک، و استفاده از مبلمان مخملی و لوستر های بلند و آنتیک و همچنین آینه های بزرگ ،آثار هنری و نقوش تزیینی بر دیوار ها ،از دیگر ویژگی های این سبک های معماری داخلی است که با ترکیب شفافیت و مدرنیته باعث خلق فضایی زیبا و دلپذیر می شود.

 

سبک دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک

 


سبک دکوراسیون صنعتی

 

سبک صنعتی ،نشان دهنده ی روند زیبایی شناختی در طراحی داخلی است که ویژگی های متفاوتی از دیگر سبک ها را در خود، دارد و در عین حال ، سادگی مناسبی با فضا منسوخ شده که رنگ های خنثی نظیر سفید ، خاکستری ،و رنگ سبک روستایی در آن دیده می شود .می توان گفت که این سبک روح لطیفی نداشته و قالب آن تا حدودی ، بی روح و خنثی می باشد و طرفداران خاص خود را دارد .

مبلمان و عناصری که در این سبک به کار گرفته می شود ساده و کاربردی بوده و کاربردی بودن مهم ترین ویژگی این سبک های معماری داخلی است که در فضای این سبک ، با استفاده از لامپ های بدون پوشش و ،وسایل خام ، این کاربردی بودن بیشتر به چشم می آید.

این سبک ترکیبی از عتیقه جات و وسایل خام و سخت افزار های کاربردی است که جنبه ی تزئینی ندارند و نمایی یکسره را به نمایش می گذارند و ، از قابلیت تفکیک کمی برخوردارند.

اصول استفاده از وسایل کاربردی در این سبک، ترکیب وسایل مدرن و قدیمی است و چندان از اصول خاصی تبعیت نمی کند اما با این حال یک اصل وجود دارد و آن هم عدم استفاده از وسایل غیر ضروری و جانبی است که کاربردی نداشته و موجب هرج و مرج و آشفتگی در فضای طراحی سبک دکوراسیون داخلی صنعتی است.


سبک دکوراسیون مینیمال

 

واژه ی مینیمال از لحاظ سطحی و لغوی ،به معنای حداقل است و با توجه به معنی در نظر گرفته شده برای این واژه ،می توان گفت که سبک مینیمال استفاده از کمترین و حداقل ترین ها برای خلق فضایی ساده است که هرچه لوازم کمتر و ساده تری در آن به کار ببریم به سبک دکوراسیون داخلی مینیمال، نزدیکتر می شویم .

نظم و ترتیب به همراه سادگی، ویژگی اصلی سبک های معماری داخلی مینیمال محسوب می شود که احساس آرامش را به نمای این سبک القا می نماید چرا که وجود لوازم جانبی اضافی می تواند شکل سبک را تغییر داده و به سبک دیگری تبدیل نماید .

مبلمان ها و دکوراسیون این سبک بر مبنای نیاز و کارایی که دارند انتخاب شده و در طرح به کار می روند و به هیچ عنوان جنبه ی تزئینی نداشته و در سبک دکوراسیون داخلی مینیمال به کار بردن وسایل تجملی به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا اصالت این سبک ، به سادگی آن است .

رنگ های مورد استفاده در این سبک با توجه به سادگی آن نباید تند و زننده باشد و اکثر رنگ های قالب این سبک ، بژ ، خاکستری ، کرم و سفید می باشند .

اشکال هندسی ساده نظیر مستطیل و مربع و خطوط تمیز و صاف یکی دیگر از ویژگی های این سبک بوده که در طراحی فضای آن به کار می رود.

وجود نور خورشید و بافت طبیعی ، در این سبک های معماری داخلی بسیار حائز اهمیت است که علاوه بر ابعاد زیبایی شناختی ،یک استایل مناسب و ایده آل محسوب می شود .


سبک دکوراسیون روستیک

 

همان طور که از نام این سبک دکوراسیون داخلی پیداست ریشه در روستایی بودن دارد که در سبک روستیک ،سادگی و عدم تقارن وجه تمایز این سبک از دیگر از سبک ها می باشد.

عناصر و اشکالی که در این سبک به کار برده می شود به نوعی ارگانیک بوده و بافت و ترکیبات روستیک ،تلفیقی از سادگی و تعادل را به نمایش می گذارد که به عنوان یک سبک، از گرما و بافت طبیعی خاصی برخوردار است و عدم تکلف و پیچیدگی ،زیبایی آن را دو چندان کرده است .

المان های سبک روستیک ،تاکید بر طبیعت گرایی و استفاده از بافت طبیعی است که تشکیل دهنده و زیر بنای این سبک های معماری داخلی ، مواد و مصالح خام و طبیعی است .

استفاده از چوب و تخته و شومینه متشکل از مصالح طبیعی ، مهم ترین المان این سبک بوده که گرما بخش فضای درونی این سبک است که معمولا در تزئینات سبک روستیک کاربرد فراوانی دارد . وسایل قدیمی به همراه نورپردازی های قدیمی ،می تواند نمایانگر خصیصه ی نوستالژیک، در سبک دکوراسیون داخلی روستیک باشد .

نوع خطوط و اشکال سبک روستیک به صافی و تقارن دیگر سبک ها نبوده بلکه نامتقارن و ارگانیک بوده و از دل طبیعت بیرون آمده که طبیعت گرایی، محور اصلی سبک روستیک محسوب می شود .


سبک دکوراسیون انتقالی

 

طراحی و دکوراسیون انتقالی از تلفیق سبک های سنتی و مدرن به دست آمده که عناصر این دو سبک را به شکلی منسجم ترکیب کرده و فضایی تلفیقی را ارائه می دهد .

عدم طراحی و عدم بکار گیری مناسب رنگ در دکوراسیون این سبک می تواند جلوه ی نامناسبی را ایجاد کرده که اجرای آن را با مشکلاتی مواجه می سازد اما رعایت استاندارد های اصولی این سبک دکوراسیون داخلی ،می تواند یک محیط منسجم و آرامش بخش را به وجود آورده که از یکپارچگی و نظم خاصی برخوردار است ، در حقیقت سبک انتقالی ، تلفیق دو سبک سنتی و مدرن را به شکل اصولی و متعادل انجام می دهد .

المان های کاربردی در این سبک تلفیقی بوده که شامل تابلو های بزرگ با قاب ساده بوده و رنگ های خنثی نظیر سفید، کرم ، طوسی ، آبی در طراحی این سبک های معماری داخلی استفاده می شود و برای این که دلزدگی در این فضا به وجود نیاید توصیه می شود تا در زمینه ی فضا از تک رنگ های تیره نیز استفاده شود که هم چشم نواز بوده و هم ابعادی از زیبایی این سبک را نشان دهد . 

مقالات مشابه


کابینت ممبران زیبایی و ظرافت منزل شما

کابینت ممبران در کنار قیمت بالا به دلیل داشتن مزایا ی منحصر به فرد مورد توجه قرار گرفته است. این نوع از کابینت ها اگر چه قیمت بیشتری را درخواست می کند ولی ارزش آن را دارد زیرا با داشتن روکش اضافی و البته حکاکی خاص دکوراسیون منزل شما را زیباتر خواهد ساخت.

جزئیات بیشتر