هر آنچه راجب آزمون نظام مهندسی باید بدانید!

تاریخ درج: 1398/12/22

 

هر آنچه راجب آزمون نظام مهندسی باید بدانید!

 

 

سازمان نظام مهندسی ساختمان یک سازمان غیر دولتی می‌باشد که هدف از تاسیس آن بطور کلی اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ است. سازمان نظام مهندسی ساختمان در هفت رشته مهندسی عمران، معماری، برق، مکانیک، نقشه‌برداری، شهرسازی و ترافیک به ارائه خدمات مهندسی مرتبط در این حوزه‌ها می پردازد.


آزمون نظام مهندسی چیست؟

 

یکی از مهمترین وظایف سازمان نظام مهندسی نظارت بر طراحی و اجرای صحیح و اصولی ساخت و سازها بر اساس مباحث مقررات ملی ساختمان می باشد، بنابراین می بایست کلیه مراحل ساخت توسط کارشناسان این سازمان تایید شود.

کارشناسان سازمان نظام مهندسی از طریق آزمون نظام مهندسی انتخاب شده و پس از دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسان، می توانند با این سازمان همکاری داشته باشند.

متولی آزمون نظام مهندسی، سازمان نظام مهندسی کل کشور با همکاری دفتر مقررات ملی ساختمان است که این دفتر زیر نظر وزارتخانه راه و شهرسازی می باشد، همچنین مسولیت برگزاری آزمون نظام مهندسی بعهده سازمان سنجش کشور می باشد.

پروانه اشتغال بکار مهندسی در ۴ درجه و به ترتیب با عنوان های پایه۳ ، پایه۲ ، پایه۱ و ارشد صادر می شود. برای دریافت پایه ۳ متقاضیان باید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایند و برای ارتقا به پایه های بالاتر سنوات، سوابق کاری و شرکت در دوره های مربوطه ضروری است.


آزمون نظام مهندسی در رشته‌های هفتگانه مهندسی و بشرح صلاحیت‌های زیر برگزار می‌شود:

 

۱– آزمون‌ نظام مهندسی در رشته عمران (سه صلاحیت)

  • آزمون نظام مهندسی عمران نظارت

  • آزمون نظام مهندسی عمران اجرا

  • آزمون نظام مهندسی عمران محاسبات

۲- آزمون نظام مهندسی در رشته معماری (سه صلاحیت)

  • آزمون نظام مهندسی معماری نظارت

  • آزمون نظام مهندسی معماری اجرا

  • آزمون نظام مهندسی معماری طراحی

۳-  آزمون نظام مهندسی  در رشته تاسیسات برقی (دو صلاحیت)

  • آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی نظارت

  • آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی طراحی

۴-  آزمون نظام مهندسی  در رشته تاسیسات مکانیکی (دو صلاحیت)

  • آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی نظارت

  • آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی طراحی

۵-  آزمون نظام مهندسی نقشه‌برداری

۶- آزمون نظام مهندسی شهرسازی

۷- آزمون نظام مهندسی ترافیک


نحوه آزمون نظام مهندسی

 

آزمون نظام مهندسی جزوه باز و به اصطلاح «open book» هست بنابراین کلیه منابع را می‌توانید بهمراه خود سر جلسه آزمون برده و از آن‌ها استفاده نمایید.

آزمون نظام مهندسی در تمامی رشته‌ها و صلاحیت‌ها بجز صلاحیت معماری طراحی بصورت تست‌های چهارگزینه‌ای می‌باشد، معمولا در هر آزمون ۶۰ سوال طرح می‌شود و حد نصاب قبولی در این آزمون کسب نمره ۵۰ درصد است. توجه داشته باشید در آزمون نظام مهندسی بعلت عدم محدودیت ظرفیت، رقابتی بین داوطلبان  وجود ندارد و داوطلبان می‌بایست حد نصاب قبولی (۵۰ درصد) را در این آزمون کسب نمایند، همچنین این آزمون نمره منفی هم دارد و در واقع هر ۳ سوال غلط یک سوال صحیح را حذف میکند.

توجه داشته باشید جهت ثبتنام در آزمون نظام مهندسی عضویت در سازمان نظام مهندسی اختیاری است اما در صورت قبولی در این آزمون برای اخذ پروانه اشتغال بکار مهندسی (گرفتن مدرک پایه ۳) عضویت در این سازمان الزامی می‌باشد.

ثبتنام آزمون نظام مهندسی بصورت اینترنتی و از طریق سایت دفتر مقررات ملی ساختمان صورت میگیرد، یکی از شرایط ثبتنام داشتن سنوات لازم میباشد.

طبق ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی حداقل سابقه کار حرفه‌ای جهت شرکت در آزمون ورود به حرفه مهندسان از تاریخ اخذ مدرک تحصیلی در هر مقطع به شرح جدول زیر می‌باشد:

 

  مقطع تحصیلی  

  حداقل     سابقه کار حرفه‌ای  
کارشناسی ۳ سال
رشد ۲ سال
دکتری ۱ سال


در نظر داشته باشید اعتبار قبولی در آزمون‌های نظام مهندسی حداکثر بمدت ۴ سال از تاریخ آزمون میباشد، لذا در صورت قبولی میتوانید ظرف این مدت شرایط لازم جهت دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی را فراهم نمایید.

از مزایای قبولی در آزمون نظام مهندسی و گرفتن پروانه اشتغال بکار(پایه ۳) ثبت رتبه بندی شرکت مهندسی و مجوز کار در رشته مربوطه هست، از دیگر مزایای قبولی در این آزمون بعنوان کارشناس نظام مهندسی فعالیت در پروژه ها می‌باشد و حداقل مزیت آن اجاره حق امضاء به شرکتهای معتبر می‌باشد. در ضمن توجه داشته باشید برای رفتن به پایه های بالاتر وگرفتن پروژه‌های بزرگتر حتما نیاز به گرفتن پروانه پایه ۳ هستیم.

مقالات مشابه


نکات مهم در نوشتن رزومه معماری یا پورتفولیو معماری

پورتفولیو یا رزومه معماری ، معرف یک معمار است که شخصیت کاری و مهارتهای شخصی او در رزومه نشان داده میشود. پورتفولیو معماری (portfolio) برای یافتن شغل مناسب و یا برای گرفتن پذیرش از دانشگاه­های خارج از کشور ( اپلای ).Curriculum Vitae یا همان CV ، اطلاعات تحصیلی، سابقه کاری و حرفه ای.روزمه معماری نیز یک سند مشخصی است که در یک صفحه تهیه می شود

جزئیات بیشتر