مراحل گام به گام طراحی کابینت

تاریخ درج: 1398/12/14

 

طراحی گام به گام کابینت

 

مراحل گام به گام طراحی کابینت

 

آشپزخانه مهم ترین بخش منزل شماست و فضای است که روح و انرژی خانه را مهیا می کند. حال که این روزها آشپزخانه آن معنا و مفهوم مطبخ مانند خود را از دست داده و به فضای لوکس و پراهمیت تبدیل شده است اهمیت کابینت های آشپزخانه خود را نشان می دهد. کابینت یکی اصلی ترین بخش آشپزخانه است و به دلیل اهمیت حیاتی آشپزخانه، طراحی کابینت نیز مورد توجه طراحان و معماران داخلی قرار گرفته است و طراحی کابینت با توجه به نیازها و درخواست های مشتریان در سبک های گوناگون انجام می شود. پروژه هایی مثل طراحی کابینت مقوله ای است که این روزها اکثر طراحان به آن برخورد می کنند. افزایش تقاضا برای انجام امور طراحی و نصب کابینت باعث شده است این موضوع به بخشی مهم و سودآور در مقوله دکوراسیون داخلی تبدیل شود.

اگر در این زمینه تازه کار هستید این مقاله کمک فراوانی میکند تا در کنار موارد فنی مواردی که در برخورد با کارفرمایان باید رعایت کنید را بدانید.

 

مطالبی در این مقاله پیرامون مراحل گام به گام طرحی کابینت خواهید خواند.برای رفتن قسمت مختلف روی متن کلیک کنید:


گام اول : مذاکره با کارفرما

 

 

برای شروع طراحی کابینت ابتدا بهتر است از سلیقه کارفرما باخبر باشید و بخواهید سبک مورد نظر خود را انتخاب کنند. اینکه کابینت ممبران و کلاسیک می خواهند یا سبک مدرن مد نظرشان است. سپس برای اینکه در مسیر درستی طراحی خود را آغاز کنید بهتر است نمونه تصاویری از سبک ها و طراحی های مختلف خود و یا طرح های موجود در اینترنت را به کارفرما نشان دهید تا با سلیقه و خط فکری آنها آشنا شوید. و یا از کارفرما بخواهید چند نمونه از سبک های مورد پسندشان را برایتان ارسال کنند. با انجام این کار و آگاه شدن از سلیقه کارفرما در زمان خود صرفه جویی خواهید کرد و نیاز به ادیت طرح کمتر خواهد بود. امروزه که دنیا دنیای رقابت ها و تخصص هاست نحوه برخورد شما با کارفرما بسیار حائز اهمیت است. حتی اگر در زمینه کاری خود بسیار متخصص و خبره باشید باز هم برای گرفتن کار باید مهارت های ارتباطی لازم را داشته باشد. پس سعی کنید مهارتهای ارتباطی خود را هم در کنار مهارت های تخصصیتان بالا ببرید.

 

آموزش گام به گام طراحی کابینت

 


گام دوم : طراحی در فضای اتوکد

 

حال طراحی خود را در فضای اتوکد آغاز کنید. البته نرم افزارهای متعددی برای طراحی آشپزخانه وجود دارد اما با توجه به اینکه اتوکد و تری دی مکس از پرکاربردترین نرم افزارهای طراحی در ایران بشمار می رود پیشنهاد میکنیم طراحی را با این دو نرم افزار یاد بگیرید. برخی افراد طراحی را مستقیم در فضای سه بعدی و تری دی مکس انجام میدهند که این هم اشتباه است چرا که در فضای دوبعدی ادیت و اصلاح راحت تر است. پس طراحی اولیه را در اتوکد دو بعدی انجام دهید و در این صورت پس از فاینال شدن طرح سه بعدی کردن آن به سرعت در مکس یا اتوکد سه بعدی انجام می شود.

بطور کلی بهتر است طراحی کابینت از پلان آغاز شود اما همزمان باید به نما هم توجه کنید چرا که زیبایی آشپزخانه شما وابسته به طراحی نماهای کار است. نکته اصلی در اینجا اهمیت دادن به هر دو جنبه پلان و نما است و غافل شدن از هریک باعث ضعف کار شما می شود.

الگوی طراحی پلان آشپزخانه بطور کلی شامل 5 مورد اصلی است با توجه به فرم کلی آشپزخانه و محدودیت هایی که با آن مواجه هستید و البته سلیقه کارفرما یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

آشپزخانه خطی، آشپزخانه گالری، آشپزخانه L شکل، آشپزخانه U و آشپزخانه G برای مشاهده تصاویر و اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

 

طراحی کابینت

طراحی کابینت

طراحی کابینت


گام سوم : اولویت های طراحی

 

طراحی را با الزاماتی که نمی توانید آنهارا تغییر دهید آغاز کنید. برای مثال ماشین لباسشویی و ظرفشویی و سینک باید در نزدیکی لوله های فاضلاب باشد و گاز و فر نزدیک به شیر گاز. این موارد را معمولا نمی توان جابجا کرد اما اگر ساختمان در مرحله ای است که امکان جابجایی شیر گاز و یخچال و لوله های فاضلاب وجود دارد، می توانید با دست باز طراحی خود را انجام دهید اما توجه داشته باشید که مثلث کار را رعایت کنید.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به اصول طراحی کابینت مراجعه کنید.


گام چهارم : رعایت استانداردها

 

استاندارد و رعایت ارگونومی از موارد حائز اهمیت در معماری و بخصوص معماری داخلی تلقی می شود چرا که باتوجه به محوریت و ابعاد و اندازه های انسان رعایت استانداردها استفاده از فضا را امکان پذیر و لذت بخش می کند. بنابراین رعایت این استانداردها از اهمیت زیادی برخوردار است و آزمون خطا در این بخش جایز نیست.

  • استانداردهای طراحی آشپزخانه را رعایت کنید. برای مثال:
  • ارتفاع یونیت های زمینی 72 سانتی متر است.
  • ارتفاع یونیت های هوایی 90 سانتی متر است.
  • ارتفاع یونیت های قدی 216 سانتی متر است.
  • ارتفاع پاخور معمولا 14 سانتی متر است.
  • عرض درب ها 30 تا 60 سانتی متر است.
  • عرض صفحه 60 تا 90 سانتی متر است.
  • عمق یونیت های زمینی 55 سانتی متر است.
  • عمق یونیت های هوایی 30 سانتی متر است.
  • ضخامت ام دی اف بستگی به متریال مصرفی دارد و 16 میل ، 18 میل گاها 19 میل و یا دو سانت است. ام دی اف های ایرانی معمولا ضخامت 16 میل دارند و ام دی اف های خارجی 18 میل.
  • ضخامت صفحه بسته به متریال استفاده شده می تواند 32 میل( صفحات اچ پی ال) و یا 5 سانت و 6 سانت (سنگ، کورین و ...) باشد.
  • فاصله بین یونیت های هوایی تا صفحه حدودا 50 سانتی متر است و نباید کمتر شود چرا که مشکلاتی زا به هنگام کار بوجود می آورد.

بیشتر بخوانید! صفحات کابینت

رعایت نکردن استانداردهای طراحی کابینت باعث می شود مشکلاتی از مرحله ساخت تا نصب و حمل بار و جابجایی پیش آید و یا دردسرهایی پس از نصب و به هنگام استفاده برای کارفرما بوجود آید. پس بهتر است در چهارچوب این ضوابط طراحی کنید مگر اینکه دلیل قانع کننده ای داشته باشید!


گام پنجم : سه بعدی در تری دی مکس

 

پس از اتمام طراحی دو بعدی دو راه پیش رو دارید یا می توانید در همان فضای اتوکد طرح خود را سه بعدی کنید و بعد سه بعدی اولیه را وارد فضای مکس کنید، یا اینکه از ابتدا در نرم افزار تری دی مکس سه بعدی خود را آغاز کنید.

مهارت در نرم افزار مکس از موارد مهم در کار به شمار می رود چرا که خروجی کار و زحمات شما را نشان می دهند. هر چقدر هم یک طراحی قوی و بی نقص باشد با یک رندر گیری ضعیف سطح کار نهایی پایین می آید. و کارفرما متوجه ارزش کار شما نخواهد شد. پس یک خروجی زیبا کمک می کند طراحی شما جلوه ی بیشتری پیدا کند. و می توان گفت توانایی رندر گیری واقعی میتواند به تاییدیه گرفتن طرح از کافرما کمک زیادی کند. پس بهتر است مهارت های نرم افزاری خود را بالا ببرید و از آبجکت های جدید و با کیفیت استفاده کنید.

علاوه بر اینها سعی کنید متریال هایی که استفاده میکنید در بازار موجود باشند.

ما در گروه معماری زردستان با برگزاری دوره آموزش طراحی کابینت اطلاعات جامع و کاملی که در این مسیربه آنها  نیازمند هستید را به شما آموزش خواهیم داد. برای آموزش صفز تا 100 طراحی کابینت بصوزت خصوصی با ما تماس بگیرید.

 

طراحی کابینت

 


گام ششم : ارائه طرح

 

در نهایت بهتر است یک دفترجه تهیه کنید و با قرار دادن یک یا چندین رندر از زاویه های مختلف به همراه نقشه های اتوکد به کارفرما ارائه دهید. توجه داشته باشید یک ارائه قوی می تواند سطح کاری شما را بالا ببرد و حتی برخی از نکات ضعف شما را بپوشاند.

بیاد داشته باشید ادیت خوردن کار توسط کارفرما کاملا معمول و حق طبیعی آنهاست اما از همان ابتدا تعداد دفعاتی را برای آن مشخص کنید مثلا دو یا سه بار ادیت تعداد مناسبی است تا کارفرما در صورت نیاز به تغییر طرح را ادیت کند. برای اینکه اعتدال رعایت شود از همان ابتدای صحبت و قرارداد تعیین کنید که برای ادیت های پیش از 2 یا 3 بار هزینه ای مجددا به شما پرداخت شود. این مساله باعث می شود کارفرما از همان ابتدا با تمرکز و دقت بیش تری به کار توجه کند و تمامی ادیت ها را بصورت یک جا به شما بگوید.

 

طراحی کابینت

 

مقالات مشابه


20 طرح کابینت منحصر به فرد

میخوای آشپزخونتو تغییر بدی؟؟ از دیدن مدل ها کابینت و طرح های کابینت تکرار خسته شدی؟ با زردستان همراه باشید تا طرح کابینت های گلاس، مدل کابینت سفید، مدل کابینت mdf، جدیدترین مدل کابینت 2019، مدل کابینت جدید 2018، طرح کابینت ممبران، جدیدترین مدل کابینت 2018 را با شما به اشتراک بزاره!

جزئیات بیشتر
طراحی آشپزخانه کوچک

دیزاین و طراحی آشپزخانه کوچک نیز می تواند زیبا و کاربردی باشد به شرطی که ایده های هوشمندانه برای کوچک بودن آن ارائه شود.طراحی جایی برای زخیره سازی مهم ترین فاکتور در آشپزخانه های کوچک است.فضاهای کنجی آشپزخانه می توانند فضای نگه داری زیادی داشته باشند.

جزئیات بیشتر