اصول طراحی کابینت

تاریخ درج: 1397/10/30

اصول طراحی کابینت

 

اصول طراحی کابینت در آشپزخانه

 

برخی فکر می کنند یک طراحی موفق آشپزخانه طراحی بر پایه ارگونومی، ایجاد فضا برای ذخیره سازی و سهولت پخت و پز است. اما ما معتقدیم یکی از اصول طراحی کابینت خوب آشپزخانه بر پایه احساسات است. در واقع، یک طرح کابینت موفق در آشپزخانه انعکاس دهنده کارهایی که شما دوست دارید انجام دهید، انعکاس سبک زندگی شما و افرادی که در زندگی شما مهم هستند.

آیا شما یک خانواده شلوغ با چندین فرزند هستید؟ برای شما، یک آشپزخانه ممکن است به معنای مکانی برای انجام تکالیف فرزندانتان، محل جمع شدن دور هم برای یک وعده غذایی مشترک روزانه و فضایی برای به حداقل رساندن زمان و انرژی برای پخت و پز باشد. حال اگر خود را یک آشپز حرفه ای تر تصور می کنید، در این حالت طراحی مناسب برای شما ممکن است یک آشپزخانه با لوازم حرفه ای و صفحه کار وسیع از جنس سنگ مرمر یا کورین باشد.


کابینت آشپزخانه مدرن

 

بدون شک اصلی ترین بخش هر آشپزخانه ای، کابینت های آن می باشد، در واقع کابینت است که مشخص می کند سبک طراحی آشپزخانه شما چیست. کابینت های مدرن نقطه مقابل کابینت های کلاسیک یا ممبران هستند، شاخصه اصلی کابینت های مدرن درهای کاملا ساده به دور از هرگونه تزیینات و جزئیات اضافی است. رنگ هایی خنثی مانند طوسی و سفید و همچنین چوب و یا ام دی اف های طرح چوب بیشترین استفاده را در طراحی کابینت مدرن دارند. کابینت های مدرن معمولا دستگیره ندارند، اکر هم داشته باشند باید کاملا ساده، صاف و کشیده باشند.

 

طراحی کابینت


طراحی کابینت آشپزخانه کلاسیک یا ممبران

 

کابینت ممبران امروزه به دلیل زیبایی و ظرافت و استفاده از چوب طبیعی و یا روکش چوب در ساختار آن و همچنین ریزه کاری های ساخت و جزییات فراوان در ساخت درب ها و دستگیره های پر زرق و برق طرفداران بسیاری در میان عموم مردم یافته است. و از جمله سبک های بسیار پرطرفدار در میان مردم بشمار می آید. چوب ماده ای طبیعی و گرم است و استفاده از آن در طراحی آشپزخانه به زیبایی وصمیمیت خانه ها می افزاید. از جمله مهم ترین معایب کابینت کلاسیک می توان به قیمت بالا، زمان طولانی ساخت، وزن بالا، عدم امکان تعویض و ترمیم و همینطور دشواری در تمیز کردن اشاره کرد.


کابینت ممبران چیست و انواع آن کدام است؟

 

  • کابینت ممبران به کابینتی می گویند که در آن از روکش ممبران استفاده شده است.
  • بهتر است بگوییم که ممبران یا وکیوم یکسری روکش پی‌وی‌سی هستند که بر روی متریال های گوناگون مثل ام دی اف خام، چوب یا نئوپان کشیده می‌شوند و به آن متریال خام زیبایی و دوام می‌دهد.
  • غالبا این روکش‌های پی‌وی‌سی بر روی‌ام دی اف خام کشیده می‌شوند و متریال خام کابینت‌های ممبران بیشتر ام دی اف می باشد
  • مراحل کار به این ترتیب است که بر روی‌ام دی اف خام یا ام دی افی که با دستگاه سی ان سی ابزار زده شده است ابتدا چسب زده می‌شود و به کمک تکنولوژی مخصوص روکش ممبران برای روی آن وکیوم می‌شود.
  • معمولاً به دلیل هزینه بالا، آن سمت ام دی اف که به طرف بیرون است روکش ممبران می‌شود و سمت دیگر با پی‌وی‌سی سفید پوشش داده می‌شود.

 


یونیت های کابینت

 

اصلی ترین بخش هر آشپزخانه یونیت های کابینت آن است. یونیت ها که فضای ذخیره سازی ظروف و مواد خوراکی است می تواند بصورت درب بازشو و یا کشو طراحی و ساخته شود. یونیت های کابینت شامل بدنه و درب هستند بدنه ای که برای ساخت آن قالبا از متریال ها و ام دی اف های ارزان قیمت استفاده میشود. اما درب ها نما و رخ آشپزخانه هستند و مشخص کننده سبک طراحی آن. پس در انتخاب متریال درب ها حساسیت بخرج دهید. علاوه بر این ها یونیت ها ابعاد و استانداردهایی دارند که برای کاربدی بدن آشپزخانه باید این ابعاد رعایت شود برای اطلاعات بیشتر به آموزش گام به گام طراحی کابینت مراجعه کنید.

 


 اپلاینس 

 

مورد دیگر که در طراحی آشپزخانه زیبا و کاربری بسیار حائز اهمیت است، اپلاینس مورد استفاده می باشد. که شامل وسایل برقی همچون یخچال، گاز، فر، ماکروفر و...است. در انتحاب اپلاینس تا حد امکان وسوای بخرج دهید و از برندهای نامدار و مطمعن استفاده کنید و علاوه بر مقوله زیبایی، به فاکتورهایی نظیر کارایی و طول عمر بیشتر آنها نیز توجه کنید. اپلاینس ها می توانند توکار و یا روکار باشند. نوع توکار آن زیباتر است اما نسبت به اپلاینس روکار گران تر هستند. همچنین یخچال های توکار عمق کمتری دارند (60 سانتی متر) و در نتیجه فضای مفید کمتری دارند. از معروف ترین برندهای اپلاینس میتوان به ال جی، سامسونگ، بوش، زیمنس، میله و... اشاره کرد.

- همچنین بخوانید : قیمت طراحی آشپزخانه

 


صفحه کابینت مناسب

 

انتخاب صفحه کابینت مناسب، زیبایی آشپزخانه شما را از صدچندان خواهد کرد. این انتخاب می تواند سنگ طبیعی، کورین، کوارتز، دکتون و در صورت کم بودن بودجه صفحات اچ پی ال باشد. صفحه کار باید فضایی کافی باشد تا به راحتی بتوانید امور عادی مربوط به پخت و پز را روی آن انجام دهید.


مثلث کار

 

یک نکته مهم که در اصول طراحی کابینت آشپزخانه خود نباید آن را فراموش کنید مثلث کار است. به این معنا که یک مثلث حرکتی بین سه عنصر اصلی یعنی یخچال، اجاق گاز و سینک ایجاد شود. از آنجا که در آشپزخانه سه فعالیت اصلی نگهداری مواد غذایی، شستشو و پخت و پز وجود دارد، مثلث کار اصلی‌ترین مسیر تردد در یک آشپزخانه‌است.

مقالات مشابه


طراحی آشپزخانه کوچک

دیزاین و طراحی آشپزخانه کوچک نیز می تواند زیبا و کاربردی باشد به شرطی که ایده های هوشمندانه برای کوچک بودن آن ارائه شود.طراحی جایی برای زخیره سازی مهم ترین فاکتور در آشپزخانه های کوچک است.فضاهای کنجی آشپزخانه می توانند فضای نگه داری زیادی داشته باشند.

جزئیات بیشتر