پرکاربردترین نرم افزار های معماری

تاریخ درج: 1397/10/21

 

نرم افزار های معماری

 

 

پرکاربردترین نرم افزار های معماری در ایران، اروپا و امریکا


طراحی ساختمان وظیفه ای پیچیده برعهدهِ معماران است که باید بتوانند طرحی شامل خلاقیت، جزئیات، و خواسته های کارفراما ارائه دهند. نحوه ارائه طرح به کارفرما متفاوت است. برخی از معماران طرح های ساده توسط رندر های قوی و زیبا را اولویت قرار میدهند و برخی از کانسپت های زیبا اما رندر های ساده برای طرح های معماری خود استفاده کنند. اما در نهایت استفاده از نرم افزار های پرکابرد در طراحی معماری در اولویت تمامی دفاتر و افراد قرار داد.
حال مجموعه ای از بهترین و پرکاربردترین نرم افزار های معماری در ایران و جهان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

در این مقاله مطالب زیر را مطالعه خواهید کرد

 


رتبه بندی نرم افزار های معماری

 

رتبه بندی نرم افزار های معماری در سال 2020

 

نرم افزارهای معماری در بازارهای مدرن اروپا و امریکا به یک ضرورت تبدیل شده است. فرقی نمی کند به ترتیب کدام پلتفرم استفاده کنید - هر نوع نرم افزار طراحی دیجیتال زندگی را بسیار آسان تر می کند.

این فقط نیست که شما یک فضای واحد داشته باشید که بتوانید ایده های خود را طراحی کنید ، بلکه این واقعیت است که می توانید ویرایش ، حذف و در صورت تمایل هر آنچه بخواهید به نرم افزار طراحی معماری اضافه کنید. علاوه بر این ، برای پروژه های مهم تر مانند طراحی بیمارستان ها نیز می توانید اطلاعات مهندسی را برای اطمینان از استحکام ساختارهای ساختمان در یک بستر دنیای واقعی درج کنید.

علاوه بر این ، شما همچنین می توانید از نرم افزار معماری روز دنیا در اروپا و آمریکا برای نگاهی به گردش کار و وظایف مدیریت پروژه استفاده کنید که برخی از آنها به سادگی می توانند به برنامه دیگری منتقل شوند.

با این وجود ، نرم افزارهای اختصاصی برای معماری کاملاً حرفه ای هستند، زیرا این برنامه ها باید کاملاً جامع باشند و فقط تعداد کمی از شرکت ها در این زمینه تخصص دارند. حتی هنوز هم ، ابزارهای نرم افزار سه بعدی معماری دیگری وجود دارد که می توانید در کنار آنها ، برای پشتیبانی یا به جای آن ، به منظور کشف طرح ها و ویژگی های طراحی مختلف ، از آنها استفاده کنید.

طبق بررسی سایت techradar رتبه بندی نرم افزار های معماری به ترتیب زیر است

  • 3DS Max
  • Civil 3D
  • AutoCAD
  • Revit
  • Rhino 6
  • Sketchup

در اینجا ما به بهترین نرم افزارهای معماری موجود در بازار به همراه لینک دانلود آنها اشاره خواهیم کرد.


تری دی مکس نرم افزار معماری

 

تری دی مکس ( 3Dsmax )

 

قطعا تمامی دفاتر معماری در ایران و اقصی نقاط جهان، نام یکی از نرم افزارهای طراحی در معماری که نرم افزار مکس از شرکت اتودسک میباشد را به عنوان پایه مدلسازی طرح های معماری خود میدادند. طبق آمار انجام گرفته در سایت techradar، نرم افزار 3dsmax در صدر نرم افزار های طراحی برای معماران قرار دارد.
ازمهمترین ویژگی های نرم افزار تری دی مکس میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • مدلسازی سه بعدی و ساخت انیمیشن ( animation )

  • ارتباط و کانکشن مستقیم با نرم ارفزار AUTOCAD

  • وجود پلاگین ها قدرتمند در ضمینه مدلینگ (3Dmodel) و رندرینگ ( Rendering )

 

شما میتوایند در این نرم افزار به مدل سازی پرداخته و توسط پلاگین ویری یا کرونا مدلسازی انجام شده را متریال داده و با نورپردازی طبیعی انرا به واقعیت نزدیک کنید.

همچنین پلاگین های موجود برای مکس امکان انالیز سازه و متره و براورد را دارد.

 

دانلود آخرین ورژن

نرم افزار تری دی مکس

 

ویدیوی زیر جهت آشنایی بیشتر با نرم افزار تری دی مکس میباشد
 


civil 3d نرم افزار معماری

 

( Autodesk Civil 3d )

 

 Civil 3D نرم افزاری بسیار عالی، با رابط کاربری خوب و کارآمد برای کمک به مهندسین عمران و شهرسازی، معماری و تکنیسین‌های این حرفه در رابطه با مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) و مستند کردن حرفه ای طرح های پروژه های اجرایی است. از این نرم افزار می توان در تمامی مراحل یک پروژه ساختمانی مانند طراحی، هماهنگی، تجزیه و تحلیل عملکرد پروژه، بررسی گزینه ها و … در اغلب پروژه های مفید عمران و شهرسازی مانند  طرح ریزی و پیاده سازی سیستم های حمل و نقل جاده ای، خشکی به صورت بسیار پیشرفته و توسعه یافته، مهندسی منابع آب استفاده نمود.

 

دانلود آخرین ورژن

نرم افزار Civil3d

 

ویدیوی زیر جهت آشنایی بیشتر با نرم افزار Civil 3D میباشد
 


اتوکد نرم افزار معماری

 

اتوکد ( Autocad )

 

برای ایجاد نقشه های دوبعدی که بصورت پلان و مقطع و همچنین برای نشان دادن جزئیات معماری با دقت بالا، وجود نرم افزاری مانند autocad احساس خواهد شد.قطعا بعد از نرم افزار مکس، دومین نرم افزاری که شرکت اتودسک در اختیار دفاتر معماری قرار داده و تسلط به ان را جزو شروط استخدام معماری در ایران میدانند ،نرم افزار اتوکد است.

از ویژگی های مهم اتوکد :

  • قایلبت ترسیم نقشه های دوبعدی و سه بعدی

  • رابط کاربری بسیار بالا در هنگام کار

  • کیفیت بالای چاپ و پردازش برای نقشه های فاز1 و فاز2

  • مدیریت کامل بر روی لایه های

  • ساخت layout های و شیت بندی برای پروژه های بزرگ

  • سازگاری با زبان فارسی توسط فونت های کاتب

اولین نسخه از اتوکد در سال 1982 وارد بازار شد.

 

دانلود آخرین ورژن

نرم افزار اتوکد ( Autocad )

 

ویدیوی زیر جهت آشنایی بیشتر با نرم افزار اتوکد میباشد
 

 


راینو نرم افزار معماری

 

راینو ( Rhino )

 

راینو یک نرم افزار فوق العاده برای مدلینگ که اخیرا در ایران هواداران بسیار زیادی پیدا کرده.سرعت رشد نرم افزار rhino به علت دقت بالایی هست که بر پایه محاسبات ریاضی درکنار سرعت بالا در مدلینگ برای رسیدن به هدف مورد نظر و همچنین استفاده از سیستم nurb است(بر خلاف نرم افزار های مکس، اتوکد، اسکتچاپ که بر پایه mesh هستند). نربز ها چون بر اساس محاسبات ریاضی انجام میشوند و اشکال هندسی تولید شده به نمونه واقعی نزدیکتر هستند،مزیت بالاتری نسبت به mesh دارند.

 

از ویژگی های راینو

  • سازگاری عالی خروجی نرم افزار با پرینتر های سه بعدی (3Dprint) و برش های لیزری و CNC

  • امکان خروجی گرفتن برای نرم افزار های مکس و اتوکد (جهت انجام رندرینگ)

 

دانلود آخرین ورژن

نرم افزار راینو ( Rhino )

 

ویدیوی زیر جهت آشنایی بیشتر با نرم افزار راینو میباشد

 


رویت نرم افزار معماری

 

رویت ( Revit )

 

یکی از قوی ترین  و بهترین نرم افزار های مهندسی معماری در امریکا و اروپا ، عمران و تاسیسات Revit میباشد.بعضا این نرم افزار را 4 بعدی مینامند چون در کنار انجام کارهای ترسیمی مانند مدلینگ، مدیریت مالی، هزینه پروژه و زمابندی ان را نیز بررسی میکند.

 

از ویژگی های نرم افزار رویت میتوان به

  • ترسیم همزمان نقشه های دو بعدی و 3 بعدی

  • ترسیم دقیق نقشه های فاز2

  • امکان انجام گروهی افراد بروی یک پروژه به صورت همزمان

  • امکان ارتباط همزمان بین نقشه های سازه،تاسیسات و معماری

  • محاسبه متره ساختمان

  • خروجی متناسب با اتوکد و مکس جهت انجام رندرینگ

 

دانلود آخرین ورژن

نرم افزار رویت (Revit)

 

ویدیوی زیر جهت آشنایی بیشتر با نرم افزار رویت میباشد

 


اسکتچاپ نرم افزار معماری

 

اسکچاپ ( Sketchup )

 

اسکچاپ از نرم افزارهای طراحی معماری سودمند در انجام طراحی های سه بعدی و دوبعدی می باشد.
از ویژگی ها و قابلیت های مهم موجود در نرم افزار طراحی Sketchup که باعث گردیده طراحان بسیاری از اسکچاپ در زمینه های گوناگون در قبیل طراحی و ارائه آنها در زمینه های غرفه سازی، طراحی نما، طراحی داخلی، طراحی آشپزخانه، طراحی صنعتی و … در پروژه های مختلف استفاده کنند.

اسکچاپ یک نرم افزاری بسیار آسان و کاربردی برای طراحان

طراح در نرم افزار اسکچاپ می تواند بسیاری از الگوها و ایده های مهم مورد نظر خود را کاملا پیوسته با طراحی های ایجاد شدهء دوبعدی در اتوکد به انجام رساند.
نرم افزار اسکچاپ یکی از آسان ترین و کاربردی ترین نرم افزار طراحی می باشد و معماران می توانند به اسانی طراحی های مورد نظر خود را با استفاده از نرم افزار اسکچاپ انجام دهند.

 

دانلود آخرین ورژن

نرم افزار اسکچاپ ( Sketchup )

 

ویدیوی زیر جهت آشنایی بیشتر با نرم افزار اسکچاپ میباشد

 


پست پرو معماری

 

فتوشاپ ( Photoshop )

 

فتوشاپ نرم افزاری برای ویرایش کردن است و توسط Adobe Systems توسعه یافته و برای ساخت و ویرایش عکس ها استفاده میشود ، علاوه بر این نرم افزار های After effect ، Premiere ، Illustrator ، In design جزو مهمترین تولیدات هستند که توسط Adobe System تولید شده اند.

تمام کسانی که با گرافیک و کامپیوتر سرو کار دارند ، به نوعی محتاج این نرم افزار ها هستند.

 

فتوشاپ در معماری

 

طراحان گرافیک، معماران، ناشرین کتب و مجلات ، چاپخانه ها ، شرکت های تبلیغاتی ، طراحان سایت ، عکاس ها ، نقاشان هنری ، طراحان نرم افزارها ، انیمیشن سازها و …. به فتوشاپ احتیاج دارند . این نرم افزار حرفه ای گرافیک امروز نه تنها یک نرم افزار بلکه یک صنعت به شمار می آید .

از کارایی های فتوشاپ ( پست پروداکشن ) تصحیح نور و کنتراست رندرها، افزودن المانهای مختلف مثل درخت و پرسوناژ و ایجاد افکتهای لنز مثل افکت ویگنت و کروماتیک و ... هست.

 

دانلود آخرین ورژن نرم افزار اسکچاپ ( Photoshop )

 


 

لومیون ( Lumion )

 

نرم افزار لومیون یک نرم افزار بسیار حرفه ای برای گرفتن رندر های با کیفیت و ساخت انیمیشن با کیفیت و سرعت فوق العاده بالا به خصوص در رشته معماری و برای پرزانت پروژه ها می باشد که میتوان با استفاده از جزئیات ارائه شده در نرم افزار لومیون، فضاهای معماری مورد نظر که در نرم افزار های دیگر مانند اتوکد، تری دی مکس یا راینو و ... مدل شده اند را به تصاویر و انیمیشن تبدیل کرد .گرفتن رندر در lumion زمان بسیار کوتاه تری از شما میگیرد و در مدت زمان بسیار کمی می توانید انیمیشنی را توسط این نرم افزار تولید کنید .استفاده از این نرم افزار بسیار ساده است

 

دانلود آخرین ورژن نرم افزار لومیون (Lumion)

 

ویدیوی زیر جهت آشنایی بیشتر با نرم افزار لومیون 10 (lumion 10) میباشد

 

مقالات مشابه


پلاگین های تری دی مکس در معماری

پلاگین های مهم و کاربری برای تری دی مکس وجود دارد. یکی از بهترین پلاگین های تری دی مکس در معماری ویری هست که میتونه قدرت و کیفیت بالایی از نورپردازی و رندر به ما بده و پلاگین های مهم دیگری که شما در کار با نرم افزار مکس در رشته معماری به آن نیاز دارید.

جزئیات بیشتر
چرا یادگیری تری دی مکس مهم است

اهمیت آموزش تری دی مکس از مقدماتی تا پیشرفته برای مبتدیان.می توانید مباحث ویژه و خاص مخصوص بازارکارهمراه با سالها تجربه و نمونه کار های حرفه ای از ما بخواهید.پرسش های مرتبط با آموزش تری دی مکس، چرا یادگیری تری دی مکس مهم است

جزئیات بیشتر